‘Ik leer leren’ is een training voor alle kinderen en jongeren die vastlopen in hun schooltaken of slimmer willen leren.

Het programma is geschikt voor:
Kinderen in de midden-/bovenbouw van de basisschool
Hoogbegaafde kinderen
Brugklassers
HAVO en VWO scholieren
MBO en HBO studenten

Alle aspecten van leren komen aan bod zoals:
Leerstijl: Wat is je talent en hoe zet je dit effectief in
Leerstrategie: Wat is een slimme aanpak voor leerwerk, maakwerk en rekenwerk
Faalangst: Hoe ga je om met spanning en stress
Concentratie: Hoe houd je je bij de les en hoe houd je het vol
Motivatie: Wat doe je met ‘geen zin’ en saaie lessen
Plannen en organiseren van huiswerk, taakopdrachten en vrije tijd
Evalueren: Hoe pak je je zaken aan en hoe kan het beter
en natuurlijk heel veel tips, weetjes, testen en oefeningen

Het verschil met huiswerkbegeleiding

De training ‘Ik leer leren’ kinderen leert welke voorwaarden nodig zijn om te kunnen leren. Waar het bij huiswerkbegeleiding vaak gaat over de inhoud van de vakken, gaat de training over hoe te leren. Tevens helpt deze training beelddenkende en visueel ingestelde kinderen en ook kinderen met andere leerstijlen en/of –voorkeuren.
Kinderen halen hogere cijfers, krijgen greep op faalangst, ontdekken hoe ze zich beter kunnen concentreren. Ook de motivatie voor leren gaat bij de meeste kinderen met sprongen vooruit. Uw kind leert beter plannen en zijn of haar eigen leerstijl kennen en toepassen. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen meer inzicht in hoe ze het leren kunnen aanpakken. Daarnaast herkennen ouders/verzorgers hoe ze hun kind kunnen ondersteunen.

Het verschil met huiswerkbegeleiding

De training ‘Ik leer leren’ kinderen leert welke voorwaarden nodig zijn om te kunnen leren. Waar het bij huiswerkbegeleiding vaak gaat over de inhoud van de vakken, gaat de training over hoe te leren. Tevens helpt deze training beelddenkende en visueel ingestelde kinderen en ook kinderen met andere leerstijlen en/of –voorkeuren.
Kinderen halen hogere cijfers, krijgen greep op faalangst, ontdekken hoe ze zich beter kunnen concentreren. Ook de motivatie voor leren gaat bij de meeste kinderen met sprongen vooruit. Uw kind leert beter plannen en zijn of haar eigen leerstijl kennen en toepassen. Kinderen en hun ouders/verzorgers krijgen meer inzicht in hoe ze het leren kunnen aanpakken. Daarnaast herkennen ouders/verzorgers hoe ze hun kind kunnen ondersteunen.

Uitspraken van kinderen die deze training elders hebben gedaan, zijn:

.. is dit leren? Ik ging van steeds een onvoldoende, nu naar een 8,7.

Als ik samen met vrienden leer, haal ik hogere cijfers omdat dit bij mijn leerstijl past.

Als ik het zo aanpak, heb ik hogere cijfers en kost het me minder tijd.

Zo wil ik er wel mijn best voor doen.

Nou als dat het is, ga ik er toch gewoon voor zorgen dat ik over ga?

Mijn ouders geloven nu eindelijk dat ik niet twee uur achter elkaar kan leren.

Als ik me niet kan concentreren, kan ik er nu zelf voor zorgen dat ik mijn hoofd er weer bij heb.

Gelukkig weet ik nu hoe ik me kan voorbereiden op een toets.

Het groen denken helpt mij ook als ik met vriendinnen ben.

Dus je kan ook op andere manieren een makkelijke samenvatting maken?

Ik snap nu eindelijk waarom en waarvoor ik leer en huiswerk maken doe ik nu met meer plezier.

Bovendien zijn er tijdens bijeenkomsten steeds weer ouders/verzorgers die zeggen dat ze deze kennis graag 30 jaar eerder hadden willen hebben.