Methodieken
Bekijk hier al onze methodieken.
(De trainingen en de begeleiding die we aanbieden worden voornamelijk individueel aangeboden)
Bikkeltraining
De Bikkeltraining is een weerbaarheidstraining voor kinderen gericht op het vergroten van zelfvertrouwen/weerbaarheid en sociale vaardigheden. Er bestaan verschillende varianten van de training, afgestemd op leeftijd en thema. Bij pYnter maken we gebruik van de volgende trainingen:
Bikkeltjes met lef (voorleesboek + werkboek)
Voor kinderen van 4 t/m 7 jaar. Deze training helpt jonge kinderen op een speelse en begrijpelijke manier weerbaarder te worden. Kinderen leren te staan, kijken, praten en denken als een bikkel. Ook leren ze ‘nee’ te zeggen en op de juiste manier te reageren op ‘nee’.
Bikkels pakken door (voorleesboek + werkboek)
Voor kinderen van 6 t/m 9 jaar. Deze training richt zich op het versterken van sociale vaardigheden en weerbaarheid. Deze bikkeltraining heeft als doel dat kinderen leren voor zichzelf op te komen en leren omgaan met lastige situaties. Ook leren ze omgaan met de emoties boos en bang.
Bikkels in de dop (boek + werkboek)
Voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. Deze training richt zich op het vergroten van het zelfvertrouwen, het boek is geschreven voor kinderen die graag steviger in hun schoenen staan en met minder spanning (nieuwe) situaties aangaan. Kinderen leren positiever over zichzelf en spannende situaties te denken en leren hoe je ontspannen kunt blijven. Thema’s zoals opkomen voor jezelf, omgaan met kritiek, ‘nee’ zeggen en omgaan met pesten en plagen komen ook voor in dit boek
Bikkels aan de top (werkboek)
Voor kinderen van 12 t/m 15 jaar. Deze training richt zich op kinderen (pubers) die stoeien met hun zelfbeeld en wel wat zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Deze training richt zich op het vergroten van het zelfvertrouwen, steviger in de schoenen staan, positief denken en eerlijk durven zeggen wat je denkt en voelt.
Koele bikkels (boek + werkboek)
Voor kinderen van 8 t/m 15 jaar. Deze training is speciaal ontwikkeld om kinderen te helpen omgaan met faalangst en stress. De training richt zich op het herkennen van stresssignalen, het aanleren van ontspanningstechnieken, positief denken en het vergroten van zelfvertrouwen.
Emotieklets
Bij pYnter besteden we veel aandacht aan het leren omgaan met emoties. Hierbij gebruiken we vaak het boek ‘emotieklets’. In dit boek worden 10 emoties uitgebreid besproken, namelijk: blij, verdrietig, boos, bang, onzeker, mopperig, jaloers, trots, ontspannen en gespannen.
Het boek begint met een uitleg over welke emoties er zijn, waar ze goed voor zijn, wat er gebeurt als je emoties wegstopt en kinderen leren dat alle emoties er mogen zijn. In het tweede gedeelte van het boek ga je dieper in op de hierboven genoemde emoties. Dit wordt gedaan aan de hand van vragen, verhalen en opdrachten. Het boek leert kinderen emoties bij zichzelf (en anderen) te herkennen, begrijpen en er op de juiste manier mee om te gaan.
Brainblocks
Deze methode helpt kinderen en jongeren inzicht te geven in hun gevoelens, gedachten en ervaringen op een visuele manier. Er wordt gewerkt met blokken in verschillende maten en kleuren. Hiermee leren ze hun ervaringen en gedragingen beter te begrijpen, maar krijgen ze ook inzicht in hoe hun gedrag invloed heeft op een ander. Door het inzichtelijk te maken met Brainblocks wordt het voor kinderen makkelijker om te ontdekken waar emoties en bepaald gedrag vandaan komen, maar ook hoe dit invloed kan hebben op hun dagelijks leven en de relatie met mensen om hen heen
Poptalk
Poptalk is een methode waarbij je de belevingswereld van kinderen letterlijk in beeld brengt. Dit wordt gedaan aan de hand van poppetjes en ander beeldend materiaal. Elke situatie of elk probleem kan met Poptalk visueel gemaakt worden. Veel kinderen vinden het lastig om woorden te geven aan gebeurtenissen. Vertellen over gebeurtenissen door het in beeld te brengen is voor veel kinderen makkelijker en toegankelijker en zorgt vaak voor mooie inzichten.
Kids’ Skills
Kids’ Skills is een praktische en positieve methode om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden. In plaats van te focussen op ‘problemen’ of ‘gedrag’, richt de methode zich op wat het kind kan leren. Het kind staat centraal en wordt gemotiveerd om stap voor stap een concrete vaardigheid onder de knie te krijgen, met steun van ouders, leerkrachten en andere betrokkenen. Bij deze methode worden problemen omgezet in doelen.
